Jul, jubilæum og sågar fødselsdage er i de senere år blevet en hel del sjovere for de ansatte rundt omkring i landets virksomheder. For ikke bare har der været en stigning i de beløb, som virksomhederne giver gaver for, der er også sket en fornyelse på området, der kommer medarbejderen til gode.
Mange af os vil sikkert kunne huske de store gavekurve med cellofanindpakning, dem der indeholdt en god vin, lidt chokolade og en række specialiteter. Gaven var god, men den var også hurtigt væk og sjældent en ting, medarbejderen selv ville have valgt. Kort sagt var det ikke det personlige valg.
I dag er trenden skiftet til vælg-selv-gaver. Det betyder dog ikke, at medarbejderen blot forlanger en bestemt gave, men at han eller hun har adgang til en gaveshop. Gaveshoppen skal ses som en typisk webshop. Medarbejderen får en web-adresse, klikker sig frem til denne gaveshop og kan så logge ind med sine personlige oplysninger.
På forhånd har virksomheden indgået en aftale med gaveshoppen, som blot går ud på at angive et budget. Gaveshoppen åbner nu for alle de produkter, der kan vælges inden for det pågældende budget. Og typisk er det nogle flotte gaver, som ville have kostet mere i butikken, eftersom virksomheden nyder godt af gaveshoppens storkøbsaftaler.
Medarbejderen ser nu dette udvalg og vælger selv sin gave. På den måde får han eller hun en brugbar ting – som de (næsten) helt selv har valgt. Smart og brugbart!
Gaven giver virksomheden igen
Hvorfor giver man overhovedet gave som virksomhed? Jo, det gør man, fordi det giver god mening som investering i sine medarbejder.
Når virksomheden giver en gave, viser det den ansatte en form for påskønnelse og accept af dennes arbejdsindsats og tilhørsplads på arbejdspladsen. Gaven er derfor med til at styrke relationen og skabe mere loyalitet. Sidstnævnte er vigtigt, da det kan være svært at erstatte dygtige medarbejdere, hvorfor det er vigtigt at skabe et arbejdsklima, de ikke ønsker at forlade, hvis en anden virksomhed lokker med en lønpose.
Se eksempel på gaveshop her – og husk at dine ansatte lægger stor vægt på ikke bare ros, men fysisk påskønnelse som gaver og belønninger.